Alternatief N'wijk - Den Heldertocht geslaagd

Voor de maand juli stond oorspronkelijk de klassieker Noordwijk - Den Helder - Noordwijk van 235 km op het programma. Gelet op voorgaande jaren vond het bestuur het toch raadzaam om even bij de leden te informeren of er wel voldoende belangstelling was voor de monstertocht. Slechts 8 leden wilden de volledige tocht rijden. Vanwege dit geringe aantal werd er voor een alternatief gekozen. Dit werd Egmond aan Zee. Deze bestemming bleef wel de koffiestop. Na de koffie werd met een mooie lus het Noordzeekanaal weer opgezocht.

Start

Na een kleine briefing van daghopman Gerard Duijndam vertrok een peloton van maar liefst 32 man en 1 dame ( Mascha den Braber) om 08.00 uur in noordelijke richting. Op de tandem bij Willem van Klaveren (de Nijdige) zat Gerard Duijndam (Kleine Stip).  Om 07.00 was er al een viertal renners (Willem-Jan van Klaveren, Gert-Jan Jue, Leendert de Lange en Cees van der Niet alias de Spar) naar Den Helder op pad gegaan. Omdat hun tocht geen echte clubactiviteit meer was reden de twee jongste leden niet in clubtenue in tegenstelling tot Leendert en Cees.

De eerste kilometers ging in een lekker rustig tempo over het fietspad door de duinen naar Zandvoort om vervolgens door de zuidelijke Kennemerduinen naar IJmuiden te koersen. De renners genoten in de vroege ochtend uren zwijgzaam met volle teugen van het mooie duinlandschap. Af en toe werd er gewezen als er herten zichtbaar waren. Tot aan de jachthaven van IJmuiden bij de zuiderpier werd er door de duinen gereden om vervolgens bij de vishavens uit te komen.

Sluizen van IJmuiden

De monden van de meeste renners stonden al een tijdje open, omdat ze ogen niet geloofden. Hans Hoogeveen (de K Kapper) reed al geruime tijd op kop, ja wèl! Op de sluizen ging hij toch even in de fout. Bij de grote Noordersluizen stond het licht op groen bij de westelijke sluisdeur. Toch reed Hans door naar de oostkant. Een aantal renners volgde hem, waar onder hopman Gerard Duijndam. De rest nam gewoon de westdeur. De hopman had toch voor de dichte deur moeten kiezen en Hans moeten inseinen.

Noordzeekanaal

Vele malen is de TFC langs het Noordzeekanaal gefietst, over de sluizen gereden of met een veerpont overgestoken. Het op 1 november 1876, door Koning Willem III, geopende kanaal kent een rumoerige geschiedenis. Nadat het in 1824 in gebruik genomen Noordhollandskanaal van Amsterdam naar Den Helder al snel te klein bleek, werd naarstig gezocht naar een verbinding tussen het Amsterdamse IJ en de Noordzee. Met het graven van het kanaal werd op 8 maart 1865 begonnen. Gestart werd in de 7 kilometer brede duinen bij Velsen. Hoewel er al stoommachines beschikbaar waren werd dit werk, vanwege de grote werkeloosheid, met de hand, schop en kruiwagen gedaan onder de meest erbarmelijke omstandigheden. Vele arbeiders overleefden de ontberingen dan ook niet. De Nederlandse aannemers durfden het werk niet aan te nemen. Zodoende heeft een Engelse aannemer (de gebr. Lee) de klus geklaard. De kosten bedroegen destijds 17 miljoen. Op 1 november 1865 voer Koning Willem III als eerste door het 21 km lange kanaal. Sindsdien is het kanaal steeds verbeterd en verder uitgediept tot een diepte van zeker 18 meter. Ook zijn de sluizen steeds vergroot. Thans zijn er ook weer plannen om de grote Noordersluis uit te breiden

Koffie met appeltaart

Na Wijk aan Zee werd weer het fietspad opgezocht richting Egmond. Nu werd er ook weer genoten van het duinlandschap al is het hier iets vlakker. Om 10.30 uur reed het peloton, met 68 kilometers op de tellers, Egmond binnen. Bij restaurant de Klok werd er traditiegetrouw gestopt voor de koffie met heerlijke eigen gebakken appelrondo met slagroom. Aspirant lid Roy Hermans deed zich tegoed aan en broodje gezond. Gezien zijn lengte en gewicht had hij dit kennelijk wel nodig.

Lek

Na de heerlijke koffiestop ging het via Egmond Binnen en Egmond a/d Hoef richting Heiloo en Limmen. Via allerlei leuke onbekende landweggetjes kwam bij Uitgeest de A9 in zicht. Op dat moment meldde Jan van de Zalm (De Mug) dat hij lek was. Binnen de kortste keren werd hij geholpen door zijn sporthal medewerkers. Zij zorgden er voor dat hun chef binnen een paar minuten weer op de fiets zat. Hoe zo plichtsbesef? Na dit oponthoud belandde de blauwe Zilveren Kruistrein op de Amsterdamse Stellingenroute, ook wel bekend als de Fortenroute. Over het smalle kronkelige dijkweggetje ging het richting veerpont bij Buitenhuizen.

Zomerbui

Net na fort Den Ham werd het peloton getrakteerd op een fikse regenbui. Binnen de kortste keren was iedereen drijfnat. Gelukkig was de temperatuur boven de 20*, dus was het leed niet zo groot. Fort De Ham maakt deel uit van de Stelling van Amsterdam. Maar later daar meer over. Pas na het veerpont over het Noordzeekanaal stopte de regen. Net op dat moment klonk het weer "lek" in het peloton. Mark den Braber (mooie Mario) stond plat. Schoonvader Peter vd Berg (de Kouwe) klaarde het klusje in no- time. Langs het C-kanaal en door het centrum van, het voormalige havenplaatsje aan het IJ, Spaarndam werd het tempo ongemerkt iets opgevoerd. Na Velsen-Zuid, Santpoort, Bloemendaal, Overveen en Aerdenhout, kwam al snel Vogelenzang in beeld. Het peloton brokkelde enigszins, door de opgevoerde snelheid, uit elkaar.

Finish

Het doorgebroken zonnetje droogde snel de kleding van de renners en was het weer heerlijk fietsen. Via de bekende weggetjes en paden, belandde het peloton in de Bollenstreek. Het bordje Noordwijk werd om 14.00 uur gepasseerd en het peloton werd steeds kleiner omdat de mannen links en rechts afbogen en om thuis geriefelijk te gaan douchen. Slechts een 5-tal bleef over om op het terras van de Rosser nog even na te praten. Hopman Gerard Duijndam (de kleine Stip) kon teug zien op een geslaagde tocht van 142 km en een goed alternatief voor de Den Heldertocht. De 4 Die Hards, onder leiding van Cees de Spar, die naar wèl naar Den Helder waren gereden klokten al om 16.30 uur de grens van Noordwijk. Zij hadden 225 km's op de tellers. De volgende tocht is een wegbreng/ophaaltocht op zaterdag 9 augustus. Hiervoor kunnen/ moeten de leden zich echter aanmelden.

Maandtocht juli 2014