Meerdaagse 2015 Dag 5

 

REGEN EN WIND TIJDENS LAATSTE ETAPPE

 

Het was voor sommige renners op de laatste avond wat laat geworden. Vreemd, want de moeizame overwinning van het Nederlands elftal was niet echt een reden daarvoor. Het was daarom wat rustig aan het ontbijt.

Start

Na alle plichtplegingen, kamers opruimen, koffers c.q. tassen inpakken en rekeningen betalen werd het langzamerhand tijd om de paardjes te pakken. Nadat de volgauto van De Klucht door Lou (de Buijs) en Arie de Ouwe Stip was geladen was het tijd voor groepsfoto voor het hotel.

Motregen

Bij de start voor de terugtocht naar Noordwijk werd het peloton getrakteerd op een motregentje. Geen verrassing overigens omdat tegenwoordig iedereen op de mob's buienradar heeft staan. Piet Augustinus (the Froq) had de eer om op de laatste dag de tandem van Willem van Klaveren te mogen besturen. Willem was daar niet nijdig om, nee eerder blij want the Froq is een uitstekende bestuurder. Gerard Oude Veldhuis  (de Veldmuis) had vanwege snelle wissels bij lekke banden de pechprijs gekregen en mocht in het geel starten. Hij werd overigens goed geholpen.

 willem en piet gerardov

Veerpontjes

De vijfde etappe was er één van de veerpontjes. De eerste pont diende zich aan bij Drongelen. Daar werd de Bergsche Maas overgestoken en na de overtocht ging  het verder richting de Biesbosch. Het was inmiddels minder gaan regenen, maar was de wind toegenomen uit zuidwestelijke richting. De jeugd, Mark den Braber (mooie Mario) en Stefan vd Berg (ook een Kouwe), nam hun verantwoordelijkheid en nam kop. Good Old Jaap Koemans (de Pé) zocht verstandig een goed wiel. Hij had zich voorgenomen de laatste dag net als Edmond Isaac (Nestor van de groep) niet al te veel op kop te gaan rijden.

wachten op pont Stefan nestor

Biesbosch

Na Meeuwen en Hank dook het peloton dan toch echt de altijd mysterieuze, maar prachtige, Biesbosch in. Jammer dat het weer niet optimaal was. De heren waren te veel verwend de laatste dagen. Het af en toe matige wegdek kostte Huug van Hal (de Thaise Croissant) een lekke band. Het euvel werd snel en vaardig verholpen. Dat er tijdens de Meerdaagse meer lek is geroepen dan dat er lekke banden waren,  heeft andere oorzaken.

huug lek 2

Bij het Steurgat arriveerden de Noordwijkers bij een kleine pontje. Zo klein, dat het peloton gesplitst moest worden om aan de andere kant te komen. Toen iedereen aan de overkant was ging het weer verder richting het veerpont over de Nieuwe Merwede om in Dordrecht en provincie Zuid-Holland aan te komen.

Lunch

Via het veerpont Kop van 't Land belandde de groep in de mooie oude stad, waar eigenlijk Nederland is ontstaan, Dordrecht. De stad van de gebroeders De Witt leent zich uitstekend voor een rondtoer door het historische centrum. Helaas was daar geen tijd voor. In steden is het niet altijd prettige fietsen, maar via de boulevards in Dordrecht en Papendrecht langs de Beneden Merwede en de Noord werd na 67 kilometer het lunchadres, Grand Café Willaerts  bereikt. Hier werd het peloton opgewacht door 4 TFC-ers, te weten Cees vd Niet (de Sparrias) Joop Zonderwijk (de Zwarte), Kees Mertens (de Hagenees) en Willem-Jan van Klaveren (Nijdig junior). De laatste had zich in het tenue vergist en kwam tegen de clubcode in een vreemd tenue. Z'n vriendin Mariëlle kreeg daar de schuld van. 

lunch 3 lunch 2 lunch

Wind

Na de uitstekende lunch werden de fietsjes weer opgezocht (stonden allemaal op slot) en ging verder langs de Noord naar Kinderdijk. Willem Ouwerkerk (de Ouwe) had toch vooral bij het hoesten te veel last van de valpartij, waarbij hij een paar gekneusde ribben op liep, en stapte bij de Buijs en de Ouwe Stip in het busje.

op slot willem ziet de bui al hangen

Route aanpassen

Gelet op de tijd en ook vanwege de af en toe flinke tegenwind wind kreeg koersbaas Gerard de Stip, na het veerpont over de Lek bij Kinderdijk, het verzoek om de kortste route naar Noordwijk te nemen. Hierdoor werd het traject gewijzigd en verviel helaas  het mooie stuk langs de 19 molens van Kinderdijk.

16 17 18

Na de Lek was de IJssel ( nu de Hollandse) weer aan beurt. Bij Ouderkerk werd er wéér (de 5e)  met een veerpont overgevaren en ging het vervolgens verder richting Zevenhuizen bij de Rotte Meren. Hier kwamen de TFC-ers weer wat op bekender terrein. Door Moerkapelle en langs Zoetermeer werden achtereenvolgens Benthuizen en Zoeterwoude Dorp genomen. De mindere goden in het peloton, Jaap de Pé en Sjef Dubbeldeman (Rubbere Robbie), hielden zich kranig en lieten zich niet kennen en gaven af en toe zelf een duimpje naar de volgwagen.

Finish

Na Leiden, Valkenburg en Katwijk kwam toch echt Noordwijk in zicht en ging het tempo zelfs omhoog. Nog even over de KW Boulevard en met 140 kilometers op de tellers werd na een mooie tocht door Nederland van totaal 650 kilometer de finish bereikt.

Sportvisser

Bij het fraaie clubgebouw van gastheer De Sportvisser, stonden de fans het peloton op te wachten en werden families herenigd. Ook aanstaande mama Mascha den Braber was aanwezig om haar mooie Mario in de armen te sluiten en de nu nog verscholen nieuweling aan een ieder te laten zien.

In het clubgebouw van de Sportvisser werden de fietsers en aanhang onthaald door de Piet Hazenoot (De Pierang) en Jan de Ruyter (de Spruut) met allerlei lekkers, zoals drankjes, worst, snacks en haring van Ouwehand/PP.

ZKA meerdaagse 1991

Laatste

Tijdens zijn afsluitende praatje meldde voorzitter Arie Duijndam dat hij het na 25 (!) Meerdaagse tochten het welletjes vond en dat deze jubileumtocht zijn laatste was. Deze beslissing had ook een fysieke reden.

no more md 1 no more md2

Hiermee werd de MD 2015 afgesloten en kon de organisatie, met name Gerard, terug kijken op een succesvolle trip van 650 kilometer door Nederland. Het fraaie zonnige weer had daar duidelijk z'n inbreng bij gehad.

Traditiegetrouw sprak Dirk Hazenoot (de Dankiekoek), namens de deelnemers nog een dankwoord tegen het organisatiecomité. Daarbij overhandigde hij namens de groep een lekker flesje wijn.

dank1 dank2

De Kouwe en De Nijdige

De organisatie was van mening, zondere anderen te kort te doen, dat Peter v.d. Berg (de Kouwe) de prijs voor de actiefste renner toekwam. Niet alleen pakte hij vele blauwe bordjes, hij onderscheidde zich ook op de tandem, bij lekke banden en duwen! Bravo.

de kouwe en de nijdige vroegere grootse daden

Willem van Klaveren was de avond ervoor al tot algemeen klassement kampioen gekroond en reed trots als een pauw in het rood wit blauw rond welke hij door wegkapitein Gerard Duijndam om de schouders kreeg gehangen. Willem had geen blauw bordje gewonnen, had de dagprijzen gelaten voor was het was maar had vijf dagen rond gereden met 5 verschillende piloten en deze goed in koers gehouden. Voor een ieder altijd een bemoedigend woord en je mag altijd bij hem in het wiel zitten, zichzelf niet sparend om het vuile werk op te knappen. ’s Avonds is Willem altijd een opgewekte en graag geziene gast aan tafel, kortom deze prijs werd hem door iedereen gegund.

MD 2016

Voor de organisatie van MD 2016 hebben zich al gemeld:

Piet Groen (de Pier), Cees Spruijt (de Oliebaron) en Gert Cramer ( dr. Fuentes).

gert en cees pieten

Dat houdt in, dat er van nu af aan al kan worden aangemeld.

Alle foto's van deze jubileum meerdaagse 2015 zijn via de site te bekijken.