Meerdaagse 2016

Dag 1

160 km

De deelnemers van de Meerdaagse 2016 verzamelde 's morgens zoals de laatste jaren te doen gebruikelijk bij de familie Ouwerkerk van Restaurant De Klucht aan de Abraham van Roijenstraat.

Vanaf half 9 konden de coureurs hun bagage in de, door het personeel van de volgwagen klaargezette, aanhanger deponeren om vervolgens een kostelijk kopje koffie met een overheerlijk stukje cake geserveerd te krijgen door Tineke.

Bijrijder, een nevenfunctie van de voorzitter van de TFC, Arie Duijndam opende de Meerdaagse en alvorens het woord aan de commissie te geven voor de dagelijkse vooraf informatie, introduceerde hij het olijk duo dat hij had uitgenodigd om de renners weg te schieten t.w. het jongste lid Sem de Braber en het oudste en enige ere lid opa Paul Star, welke later met veel gevoel en op het juiste moment de startfluit lieten klinken.

MD2016 Olijk start duo

Piet Groen nam namens de commissie het woord om de inleidende woorden uit te spreken. Van groot belang was de veiligheid van de groep gedurende te gehele tocht. Hiervoor had de commissie enige nieuwe dingen ingevoerd. Zo waren er twee oranje hesjes aan de kopman en de achter(h)opman uitgedeeld zodat voor een ieder duidelijk was waar de posities moesten worden ingenomen. Deze schone taken kwamen voor dag 1 voor rekening van de wegwijspiet Gert en slot-op-de-deur Piet. Dit systeem bleek wonderwel goed te werken en er werd de hele rit dan ook “en Groupe” gereden.

MD2016 dag 1

De lunch was besproken bij het nationaal militair museum in Soesterberg. Deze bestemming werd iets later als gedacht bereikt daar er onderweg moest worden afgerekend met lekke banden en open bruggen. Niet alleen Piet Groen was bekend bij de locatie in Soesterberg waar hij in het verleden werkzaam was geweest, ook commissielid en voor deze dag vooroprijder Cees Spruijt had hier wel enige binding uit zijn arbeidzame leven. Na een voortreffelijke lunch, waar de renners van konden genieten nadat Piet een klein probleempje met een starre beveiliger in goede banen had geleid, was een rapido rondleiding georganiseerd om nader kennis te maken met het museum. Hierdoor werd het vertrek enigszins uitgesteld.

P1040854

Dit had weer tot gevolg dat het tweede deel van dag 1 in gestrekte draf werd afgewerkt om nog voor het donker in Eerbeek aan te komen. Met de wind schuin achter en begeleid door een krachtig zonnetje werden de kilometers verteerd en naderde de Veluwe. In Hoenderloo werd nog een hoog nodige stop ingelast omdat menig renner al enige tijd met lege bidons reed. Net voorbij “IJs van Co” werd bij de snackbar de nodige drank ingeslagen waarna de laatste loodjes werden afgelegd. De laatste kilometers werd er zeer verrassend over zand en kiezel wegen cq. bospaden gereden waarna plotseling de Residentie Huis Te Eerbeek opdoemde. Na de raspaardjes te hebben gestald werden de heren verwelkomd met een koele versnapering, een heerlijke haring van P&P, een primeurtje van Willem v.d. Hoeven en diverse salami’s van Kraska’s vleeswaren.

IMG 2719

Na nog enkele koele drankjes werd het tijd voor de douche en het diner. Hier werden die leden die hun Meerdaagse ontgroening ondergingen gehuldigd met een speldje van 150 jaar Noordwijk. Opvallend detail was dat van de 5 maiden voyage deelnemers er 2 Katwijkers en 1 Noordwijkerhouter waren die nu verplicht zijn “Noordwijk 150 jaar” daar uit te dragen. Een van de Noordwijkse nieuwelingen, Cleem Verweij, wist direct beslag te leggen op de (pollekes De Konick) trui van de meest verdienstelijke renner, Cleem was uitermate behulpzaam bij het herstellen van een lekke band van de commissie (het duurde wel erg lang J).

P1050010

Na het prima diner werd door menig renner snel de hotelkamer opgezocht om de dag van morgen goed voor te bereiden. De rest was iets hardnekkiger en bleef nog even in het restaurant of hotelbar hangen. Als dat maar goed gaat morgen. Het vertrek is gepland voor 9 uur en voor 7 uur ’s avonds is een kasteelbezichtiging besproken. Tussen door moeten dan nog 143 km worden gereden. Morgen meer over dag 2.