Maandtocht Augustus (1 September) 2018

Rondje Haarzuilens

Dick van Leeuwen heeft zijn uiterste best gedaan om een mooie rit in elkaar te steken en dat is weer heel aardig gelukt. Tegen de klok in ging het, naar Haarzuilens voor een kostelijke lunch, om met zo’n 145 km op de tellers weer in Noordwijk aan te komen. Zestien renners slechts stonden er aan het vertrek en 14 kwamen en groupe terug. Good old Jaap Koemans was samen met zijn medestrijder Eddie Sinon toch eerder terug gegaan. Het aantal kilometers en het moordende tempo bevielen niet erg en zij maakten er een mooie toerrit van. Deze rit is niet opgetekend, ze wilden haar nog even voor zichzelf houden.

De rit naar Haarzuilens staat hieronder en als je deze rit eens wilt proberen dan is er ook vast wel een gps versie van beschikbaar. Je kan natuurlijk een volgende keer ook gewoon mee met de maandrit zodat je het “live” kan meemaken.

Maandtocht Augustus

Wel jammer dat het aantal deelnemers voor een maandtocht enigszins beperkt bleef. Zou dit samenhangen met het einde van de schoolvakantieperiode en dat dit een teken is voor vele TFC’ers er op uit te trekken? Laten we dan hopen dat ze wel een fiets hebben meegenomen zodat ze straks bij de maandtocht van September wel weer kunnen aansluiten. Veel tijd om binnen de diverse TFC groepen te socialiseren is er niet meer want de laatste maandtocht is alweer die van Oktober.

Van de verreden maandtocht komt het verslag van de daghopman van dienst zelf.

Maandrit augustus 2018 Rondje Haarzuilens

Op 1 september jl werd de maandrit van augustus verreden die wegens de slechte weersvoorspelling met een week was uitgesteld. Dat was een goede besluit want het 16 koppige peloton, inclusief de tandem met op de bok Dick Meeuwenoord, kon ditmaal vertrekken onder een staalblauwe lucht met een heerlijk fietstemperatuurtje.

Bij Boskoop kreeg de daghopman door dat Jaap Koemans en Eddy Sinon het peloton net hadden verlaten om terug naar Noordwijk te fietsen. Het overigens matige tempo van de groep bleek toch te hoog gegrepen te zijn en ook de afstand zal een rol hebben gespeeld. Dit terwijl de kopman en Peter vd Berg regelmatig van de anderen de bevestiging kregen dat het tempo voor iedereen goed te behappen was. Misschien voor de volgende keer zaak voor de iets mindere fietsers om direct in het tweede of derde wiel van de kop te gaan rijden en niet helemaal achteraan. Dat voorkomt dat dat na iedere bocht gaatjes vallen die je dan moet dichtrijden…

Na Boskoop werd vervolgens een aantal malen de A12 gekruist waarna in het plaatsje Waarder voor de meeste TFC’ers echt nog onbekende weggetjes werden opgezocht via de zuidkant van Woerden en landgoed Linschoten. Hier werd langs de kant van de weg een drink- en plaspauze ingelast op verzoek van Paul Overmars. Na de Cattenbroekerplas, Putkop en Breedijk kwamen na bijna 70 km de imposante gewelven van kasteel Haarzuilens in het zicht.

MT201808 1

Kasteel Haarzuilens dateert uit de 13e eeuw maar is een aantal keren daarna verwoest door stormen en oorlogen. Uiteindelijk heeft aan het einde van de 19de eeuw baron Etienne van Zuylen van Nijevelt het inmiddels zwaar vervallen domein De Haar herbouwd tot een luxueus familiekasteel als eerbetoon aan zijn roemrijke familie. De beroemde architect Cuypers (van het CS Amsterdam en het Rijksmuseum) was verantwoordelijk voor het ontwerp naar het voorbeeld van originele schetsen.

Het peloton genoot zichtbaar van dit fraaie plaatje. Om bij te komen van de indrukken, werd meteen daarna voor de lunch halt gehouden bij restaurant De Vier Balken in het aanpalende gehuchtje Haarzuilens. Het was ditmaal een uitgebreide versie, compleet met een kop soep, uitsmijter en broodje kroket. De nodige calorieën stapelen was niet alleen nodig voor het tweede deel van de rit maar was zeker hard nodig voor Hermans junior na een zware avond van het najaarsfeest in Noordwijk Binnen. Roy melde ‘zware benen’ maar dat was niet zo gek na een avondje deinen op de muziek van Hazes. De lunch werd trouwens opgesierd door een voorbij trekkende show van oldtimer vrachtwagens en bussen. Eén van de pronkstukken was een antieke brandweerauto. Om begrijpelijke redenen werd Peter vd Berg spontaan door emoties overvallen en kon even geen hap meer door zijn keel krijgen.

Voor deel twee van de rit werd de altijd fraaie route langs de Vecht uitgekozen langs oa Nijenrode waar één van onze, overigens niet zo actieve, leden nog zijn studententijd heeft gevierd, later gevolgd door een bestuurlijke carrière in ons durp. Bij het weerzien met Breukelen was er helaas een gelukkig onschuldig valpartijtje te noteren. Bij het oversteken van het smalle bruggetje over de Vecht moest er op een auto met aanhanger worden gewacht. Bij het weer in beweging zetten van de tandem ging het jammer genoeg even mis. Geluk bij een ongeluk: van schade aan lijf en leden was geen sprake. Ex postbodes en stucadoren kunnen wel tegen een stootje!

Na de drukte bij Breukelen zocht het peloton de rustige groene veengebieden op rondom Wilnis om daarna de Kromme Mijdrecht over te steken via de fraaie fietsbrug ‘De Hoef’.

MT201808 2

 In Rijsaterwoude werd het oorspronkelijke routeschema in de war gestuurd door een wegopbreking. De route werd spontaan verlegd naar Ter Aar om via Hoogmade en de geboorteplaats van Joop Zoetemelk Rijpwetering de Ringvaart weer aan te doen. Henk van den Berg kwam zich toen op kop melden om een lange sprint te kunnen trekken naar het bordje van De Kaag. Helaas voor Henk ging de route via Abbenes naar de Kaagbrug zodat de tandem geen last had van de lastige bocht in de oprit van deze brug.

Na het bekende werk via Sassenheim werd Noordwijk bereikt na ruim 145 km. Ruim op tijd om de ronde van Noordwijk te bekijken, waar trouwens oud TFC’er Willem-Jan van Klaveren (de zoon van Willem) de wedstrijd achter de derny’s wist te winnen ondanks tegenstribbelen van een aantal oud winnaars van de Ronde.  

Alles overziende was het een fraaie maandrit. Mooie routes, lekker weertje en lachende gezichten van de heren renners. Kortom, om met de woorden van onze betreurde oud voorzitter te spreken: ‘de thuisblijvers hadden ongelijk’. De volgende afspraak is op 29 september onder het motto ‘Klaar voor vertrek’: koerskapitein Huug van Hal.