Maandtocht 26 Mei 2018

Rond plassen en rivieren

 

Het beloofde een prachtige dag te worden want zelfs op het vroege tijdstip van de start was de temperatuur al zeer aangenaam. Het was dan ook niet verwonderlijk dat er 23 man aan het vertrek stonden toen invaller daghopman Huug van Hal het inleidende praatje hield. De gemelde 125 km korte Huug al pratend in tot 115 km want als ervaringsdeskundige van het rijden onder zomerse omstandigheden kende hij als geen ander de verraderlijkheid van een dagje zonnig koersen.

Verder vertelde Huug dat hij en hulpkopman Peter v.d. Berg het tempo zouden aangeven en gezien het feit dat er verschillende BPG renners aanwezig waren zou het tempo navenant zijn. Als de sterkere renners de BPG’ers in de luwte laten rijden kan er best lekker worden doorgereden. Klokslag 8:30 uur zette het peloton zich in beweging want tijd is tijd.

Er werd dus rustig vertrokken maar eenmaal in Noordwijkerhout gaven de tellertje toch al 30 km/u aan. De wind was vrijwel afwezig dus konden Jaap en Paul in het tweede wiel op gemak volgen. Om de tandem te ontlasten werd nu eens niet gekozen voor de 180° bocht om van de A44 naar de Ringvaart te rijden maar werd de Dr Heijelaan genomen van waar de Ringvaart gevolgd werd tot Leimuiden. Na het bekende lokale slingertje, waar vorige week Jaap en Agnes nog van de koffie genoten toen het peloton voorbij kwam, werden de Westeinder Plassen aan de zuidkant genomen. Rechtsaf ging het van de Vuurlijn en het Zijdelveld naar de Amstel. Dit meanderende water werd tot in Ouderkerk aan de Amstel gevolgd.

Koffie 1 Koffie 3

Foto's: Huug van Hal - Koffie met punt bij De Eendracht in Abcoude

Hier werden de renners staande gehouden door een ludieke politieactie. In plaats van bekeuringen werden in het drukste straatje van Ouderkerk versnaperingen, fietsbellen en bidons uitgedeeld onder het motto “goed op weg”. Hierdoor was het peloton compleet van slag. Huug en Peter gingen rechtsaf maar dit werd niet gezien door hen die nog stonden te babbelen met oom agent. De rest ging op goed geluk in verschillende groepjes rechtdoor. Het resultaat was dat enkele kilometers verder de verschillende groepen weer bij elkaar kwamen echter aan verschillende kanten van de Bullewijk. De grotere groep reed aan de noodzijde waar de TFC eigenlijk nooit komt, Huug en Peter reden aan de zuidzijde de geplande route. Eerst na het Abcouder Meer, slechts meters voor de koffiestop kwamen de groepen weer echt samen.

De onder de fietsende koffiedrinkers zeer bekende lokaliteit De Eendracht in Abcoude had enkele tafels voor de TFC gereserveerd en lekker zittend in het zonnetje werden de laatste kilometers nog even doorgenomen. De koffie en appelpunt gleden naar binnen en daghopman Huug gunde de renners nog een tweede consumptie.

Koffie 2

Foto: Huug van Hal - Koffie met punt

Volgens een eerder clubbericht zou de wind nu van achter gaan waaien. Nadat via de Koppeldijk de Winkeldijk en daarmee de Winkel was bereikt, viel dat, op de terugdraaiende stukken, wat tegen maar eenmaal bij de Oude Waver aangekomen kon het tempo flink omhoog. Totdat de BPG’ers samenspande om het tempo flink te drukken. Paul Overmars melde lek en ondanks de hulp van 12 TFC’ers duurde de reparatie behoorlijk lang. Dit beloofd wat voor de aanstaande Meerdaagse want dan willen de heren wel graag om half vijf binnen zijn. De vraag rees dan ook of er een spoedcursus band wisselen georganiseerd zou moeten worden door de commissie. Er zou dan wel eerst een cursusleider moeten worden gevonden en hopelijk is dat niet een van de twaalf bovengenoemde helpers.

Lek 1 Lek 2

Foto's: Huug van Hal - Lek met 12 helpers

Het rekeninghouden met de tandem was na het voorbij rijden van de 180° bocht bij de Kaag wel voorbij. Nadat de bandenpech was verholpen werden Dick en Willem dusdanig gehinderd dat laatstgenoemde van de tandem afstapte op een manier waar Epke Zonderland jaloers op zou zijn. Met een salto met dubbele schroef vloog Willem door de lucht, de landing was niet perfect waardoor Willem niet op beide voeten maar op een voet en een knie neer kwam, dna op het asfalt achterlatend. Goed voorbeeld doet goed volgen en zo ging ook gastrijder Tom neer toen hij een schouderduwtje kreeg bij het maken van een bijna surplace. Zoals altijd schoot de verkeerde voet uit het pedaal zodat hij zich niet recht kon houden. De uitvoering was een stuk minder elegant als Willem’s huzarenstukje en dus was een tweede plek hier op zijn plaats.

Tom Toeschouwers

Foto's: Huug van Hal - Gastrijder Tom voor het behalen van de 2de plaats en de jury

Nadat de Amstel was overgestoken bij Uithoorn werd dit nogmaals gedaan om via Blokland naar Nieuwveen koers te zetten waar de Oostkanaalweg naar Ter Aar leidde. Via Woubrugge, Hoogmade, Leiderdorp, De Merenwijk kwam het hele peloton in Warmond aan. Toen het stoplicht op groen sprong was dit voor Jaap het teken om stiekem aan de linkerkant van de weg te blijven staan. Vandaag had Jaap te weinig gedronken en ook bij wielrenners geldt behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, kramp was zijn deel.

Helemaal onopgemerkt was hij niet en nadat er enkele groene lichten waren gepasseerd werd de weg vervolgd en Jaap netjes naar Noordwijk begeleid. Per app werd later door de daghopman geïnformeerd naar wat er buiten zijn zicht was gebeurd en gelukkig kon er gemeld worden dat alles en iedereen weer veilig thuis was gekomen.

De laatste test voor de komende Meerdaagse was zeer geslaagd en Huug en Peter werden bedankt voor een prachtige rit.