Velosock                    13-03-2021Piet 11 2020

Wát een weermaand was februari! Vrijwel alles zat erin: van sneeuw, tot ijs, tot overlast, tot volop lenteweer. Tijdens die zachte dagen heb ik mijn eerste lange fietstocht gemaakt, samen met Cees Spruijt. Op 1,5 meter afstand van elkaar, van andere weggebruikers, en ja wat is dat moeilijk! 

Het is nog even doorbijten met de huidige restricties, echter net als jullie ziet ook het bestuur langzaam meer en meer licht aan het einde van de corona-tunnel. 

Het valt mij op dat er bij de leden veel energie is om weer te gaan fietsen. Dat wordt al zichtbaar in onze Club op Strava en het blijkt ook uit wat ik hoor van de leden. Ieder voor zich en samen nemen wij een voorschotje op de toekomst, maken plannen of zijn in de aanschaf van een nieuwe fiets. Dat laatste is nog niet gemakkelijk immers vanwege de grote vraag zijn racefietsen beperkt leverbaar. Maar uiteindelijk vindt hij of zij een begerenswaardige fiets. 

Het kloppend hart van een fantastische fiets is veelal het frame. Niet alleen gestroomlijnd, maar ook nog eens comfortabel én met goede rijeigenschappen. Het aanbod is nagenoeg onbegrensd en voor elk budget worden mooie fietsen gebouwd. Vroeger was wielrennen een sport die vooral door mannen werd beoefend. Dames die met de blik op oneindig kilometers gingen vreten? Dat zag je niet! Tegenwoordig is dat wel anders: steeds meer vrouwen zijn geïnteresseerd in fietsen, in zowel het wielrennen als het toerfietsen waar de competitie ontbreekt. 

De laatste jaren hebben steeds meer merken speciale fietsen ontwikkeld voor vrouwen. Een vrouw kan prima op een heren racefiets rijden, maar een damesfiets houdt rekening met een andere lichaamsbouw, houding van het bekken en kijkt naar de verschillen. 

De meesten weten het van mij: ik kan nog beter worden in een bandenwissel bij lekrijden. Daarnaast ben ik niet uitmuntend in het onderhoud van mijn Bianchi Oltre XR1. Nu, in mijn rol als voorzitter krijg ik onderweg nog wel een beetje hulp, echter er komt een tijd dat ik het echt zelf moet doen. Wél krijgt mijn fiets jaarlijks een beurt en wordt deze geheel gedemonteerd. Alle onderdelen gereinigd, opnieuw ingevet met de juiste smeermiddelen en afgesteld. 

Nog voor dat mijn fiets klaarstond, en een testrit was gemaakt, stond ik kort geleden ongeduldig te wachten in de werkplaats van Jos Raateland in de kazemat van het fort bij de Liebrug in Haarlemmerliede. Wij kennen elkaar van de vrouwen-clinic, afgelopen jaar waarin hij de techniek van de racefiets behandelde.

‘Je fiets krijgt nog even een lekker geurtje, een eau de toilette, zeg maar’. Als je dan bij je fiets komt, is alles anders: hij ruikt lekker. Ik stond daar met een brede glimlach, nooit van gehoord, maar zo vol passie! Overigens hangt mijn fiets in de winter beschermd in de berging: met een Velosock. Ook nuttig voor vervoer achterop de auto …

Velosock

Nou ja, beste mensen, er zijn ook meer serieuze zaken. Ondanks dat onze vereniging op pauze staat, mogen wij ons ook verheugen op weer nieuwe leden. De afgelopen jaren heeft fietsen een enorme vlucht genomen. Dat is niet zo gek, want toerfietsen is een heerlijke sport, of je nu man of vrouw bent!

Daarnaast heeft de interesse voor onze club te maken met wie wij zijn: een vitale vereniging met voor elk wat wils.

Hoewel misschien niet zo zichtbaar, er speelt van alles in de vereniging. Persoonlijk wil ik in de komende jaren de bestuurstaken overdraagbaar maken, meer structuur aanbrengen, inspelen op wat de leden graag willen, aanpassen aan de veranderingen in de wereld om ons heen. Ook zie ik bij de huidige omvang van de vereniging twee extra bestuursleden als zeer gewenst.

Fijn weekend!

Piet Groen - voorzitter